Onderzoek kwaliteit en klantbeleving parkeergarages: voldoendes én ruimte voor verbetering

11 Sep 2017

Vandaag nam wethouder Geert Ritsema het rapport 'De parkeergarage bekeken door de ogen van uw klanten' in ontvangst uit handen van Gerard Velthuizen van Platform Binnenstad Arnhem. "Om de discussie over kwaliteit en serviceniveau te objectiveren, hebben wij de klantbeleving van zes garages en twee parkeerterreinen in de binnenstad op tien punten laten onderzoeken”, legt Velthuizen uit. Het rapport geeft zes van de acht parkeerfaciliteiten gemiddeld een voldoende. Maar het ligt per garage of terrein heel verschillend waar verbeterd kan worden. "Mooi dat de binnenstad op een positieve manier mee wil denken over hoe we Arnhem nog gastvrijer kunnen maken", reageert Ritsema op het initiatief.

Hoogste cijfer voor nieuwe Trans
PBA liet zes parkeergarages en twee parkeerterreinen onderzoeken door het Arnhemse bureau Mr.Y Parking Guest, op basis van objectieve richtlijnen voor parkeerfaciliteiten en meer dan 200 klantinterviews. Daarbij is onder meer gekeken naar de bereikbaarheid, de vindbaarheid, de prijs-kwaliteitverhouding, de properheid, het comfort en het serviceniveau.
Het pas geopende parkeerterrein Trans scoorde met een 7,6 het hoogst, met name vanwege de staat van onderhoud en de algemene beleving. Het laagst kwam de Prinsenhofgarage uit de bus. Deze scoorde een 5, met name door slechte vindbaarheid, communicatie en serviceniveau.
Algemeen verbeterpunt volgens het rapport, voor alle faciliteiten, is de vindbaarheid voor automobilisten én voor voetgangers. Daarnaast kan een aantal garages wel een (flinke) opfrisbeurt gebruiken. “Wij zien veel laaghangend fruit dat snel geplukt kan worden”, zo vat Gerard Velthuizen samen. “Graag gaan wij met de eigenaren en exploitanten – waaronder de gemeente – in gesprek daarover.”

Diverse reparaties meteen uitvoeren
Ritsema neemt de suggesties ter harte. "Het college streeft ernaar de kwaliteit van de garages te verhogen. Het kan altijd beter, ook al scoren we voldoende. In de bereikbaarheidsvisie die binnenkort in de Raad komt, hebben we niet voor niets diverse maatregelen opgenomen om de vindbaarheid en de kwaliteit van de Arnhemse parkeerfaciliteiten te verbeteren. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan het opnemen van de Trans in het parkeerverwijssysteem en een betere verwijzing naar de Prinsenhofgarage." Ook de bewegwijzering naar de parkeerfaciliteiten voor voetgangers wordt verbeterd.
Het rapport bevat daarnaast een uitgebreide lijst van vervuilde plekken en beschadigingen in de parkeergarages, zoals kapotte stopcontacten, defecte verlichting of vuil in de trappenhuizen. "We zullen alle tips nalopen en waar nodig reparaties uitvoeren en schoonmaken", zegt Ritsema toe. "En we bekijken waar aanpassing van de schoonmaak- en onderhoudsplannen wenselijk is."

Related projects
Advertenties
Share this on